HEEFT U EEN VRAAG?

Wellicht staat op deze site
het antwoord

klik hier voor meer info

ACCOMMODATIE HUREN?

Reserveer direct
via deze site!

klik hier voor meer info

JIJ BEWEEGT TOCH OOK?

Het hele jaar door
heel veel activiteiten?

klik hier voor een overzicht

 

Marketing en externe communicatie

Omdat de concurrentie op de sport- en vrijetijdsmarkt tegenwoordig groot is, stellen sporters zich steeds meer op als consument. Dat houdt in dat ze op zoek gaan naar een aanbod dat aansluit op hun specifieke wensen en ze zijn bereid daarvoor te betalen. Door deze ontwikkelingen kan goede marketing voor een sportvereniging belangrijk zijn bij het werven van nieuwe leden.

Ook voor het benaderen van nieuwe doelgroepen en sponsoren is goede marketing nodig. In dit traject is het belangrijk om te bepalen waar de vereniging voor staat. Welke uitstraling heeft de vereniging en hoe staat zij bekend? Wat heeft de vereniging nieuwe leden te bieden behalve de sportactiviteit?

Public Relations (PR)
Veel verenigingen zijn nauwelijks bezig met de vraag wat voor vereniging ze willen zijn en wat de vereniging wil uitstralen. Toch is het belangrijk om hier expliciet aandacht aan te besteden, want een slecht imago kan het voortbestaan van de vereniging in gevaar brengen. Daarentegen biedt een goed imago de vereniging de mogelijkheid zich te onderscheiden van andere sportaanbieders. De identiteit van een vereniging geeft aan waar de vereniging daadwerkelijk voor staat en wat de vereniging wil uitstralen. Het imago wordt bepaald door de manier waarop de omgeving (potentiële leden, omwonenden en potentiële sponsoren) en de stakeholders (leden, sponsoren, vrijwilligers) naar de vereniging kijken. Public Relations (PR) is een middel om het imago van de vereniging zichtbaar te maken. Public Relations is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen de vereniging en haar omgeving. Naast het verbeteren van het imago kan bijvoorbeeld het vergroten van de naamsbekendheid van de vereniging ook een doelstelling van PR zijn.

Externe communicatie
Alle sportverenigingen houden zich bezig met communicatie. Denk hierbij aan het uitgeven van een clubblad, nieuwsbrief en persberichten, het opzetten van een ledenwervingsactie, het aankondigen van wedstrijden en het doorgeven van de wedstrijdverslagen aan de media. Nagenoeg alle verenigingen beschikken bovendien over een eigen website. Communicatie is niet alleen binnen de vereniging belangrijk, maar ook juist naar buiten toe. Bewust omgaan met externe communicatie kan veel voordelen opleveren voor verenigingen, voornamelijk op het gebied van PR, sponsoring en marketing.

Ondersteuning
Uiteraard kunt u voor ondersteuning een beroep doen op Sportservice Ede, door contact op te nemen met een combinatiefunctionaris uit uw regio. Ook kunt u contact opnemen met Joost Gerrits, teamleider Verenigingsadvies en Projecten, via verenigingsadvies@sportservice-ede.nl of 0318-692506. Hieronder een aantal documenten die u kunnen helpen om met het onderwerp marketing en externe communicatie aan de slag te gaan binnen uw vereniging.

PR-plan maken

Tips en trucs voor PR