HEEFT U EEN VRAAG?

Wellicht staat op deze site
het antwoord

klik hier voor meer info

ACCOMMODATIE HUREN?

Reserveer direct
via deze site!

klik hier voor meer info

JIJ BEWEEGT TOCH OOK?

Het hele jaar door
heel veel activiteiten?

klik hier voor een overzicht

 

Ledenbehoud

Veel verenigingen hebben te maken met een teruglopend ledenaantal. Steeds meer leden verlaten de vereniging en tegelijkertijd wordt het moeilijker om nieuwe leden binnen te halen. Het is dus belangrijk aandacht te besteden aan zowel ledenwerving als ledenbehoud. Het is zonde om nieuwe leden te werven, terwijl aan de andere kant veel leden de club verlaten. Juist op dat punt kunnen verenigingen veel winst boeken, in de continue strijd om het ledental op peil te houden.

Clubbinding
Een sportvereniging bestaat uit leden. Zij zijn in principe de belangrijkste mensen binnen een
vereniging. Om deze leden te behouden is het van essentieel belang dat zij zich thuis voelen bij uw vereniging. Clubbinding is hierbij het sleutelwoord. Als een lid zich kan identificeren met uw vereniging en zich thuis voelt, dan is hij bereid om meer te doen (denk aan vrijwilligerswerk) en zal hij zich minder snel uitschrijven. Breng in kaart waarom leden graag komen, maar ook waarom ze zich (af en toe) niet thuis voelen bij de vereniging. Door de positieve punten te behouden en de negatieve punten die hieruit naar voren komen te verbeteren, kunt u de clubbinding versterken. Middelen om de clubbinding te versterken zijn het organiseren van nevenactiviteiten en zorgen voor een goede sfeer.

Exitgesprek
Ondanks alle inspanningen van een vereniging zullen er altijd leden hun lidmaatschap opzeggen.
Belangrijk is dan om de redenen te achterhalen van deze mensen. Hierdoor komt u te weten waarom iemand zijn of haar lidmaatschap opzegt en kan de vereniging kijken hoe zij dit in de toekomst wellicht kan voorkomen. Een middel om achter deze gegevens te komen is het voeren van een exit-gesprek. Dit gesprek voert u op het moment dat iemand zijn lidmaatschap opzegt. Door middel van een vragenlijst probeert u te achterhalen wat de reden(en) voor het opzeggen is. Dit exitgesprek kan mondeling gevoerd worden, maar de vereniging kan er ook voor kiezen om te vragen een schriftelijke enquête in te vullen. Voorbeelden van vragenlijsten kunt u hieronder downloaden.

Tips:
Enkele belangrijke tips om in het achterhoofd te houden:

  1. Ledenbehoud is minstens zo belangrijk als ledenwerving
  2. Peil regelmatig de meningen van leden
  3. Sluit aan bij de wensen en behoeften van leden
  4. Zorg voor een goede informatievoorziening
  5. Organiseer leuke nevenactiviteiten

Ondersteuning
Uiteraard kunt u voor ondersteuning een beroep doen op Sportservice Ede, door contact op te nemen met
een combinatiefunctionaris uit uw regio. Ook kunt u contact opnemen met Joost Gerrits, teamleider Verenigingsadvies en Projecten, via verenigingsadvies@sportservice-ede.nl of 0318-692506.

Exitinstrument (voorbeeld)