HEEFT U EEN VRAAG?

Wellicht staat op deze site
het antwoord

klik hier voor meer info

ACCOMMODATIE HUREN?

Reserveer direct
via deze site!

klik hier voor meer info

JIJ BEWEEGT TOCH OOK?

Het hele jaar door
heel veel activiteiten?

klik hier voor een overzicht

 

Financiële administratie

De financiële administratie – boekhouding- is een noodzakelijk en essentieel onderdeel van uw organisatie. Een penningmeester heeft actuele en accurate informatie nodig om te kunnen sturen en besturen. Niet alleen vanwege wettelijke verplichtingen en persoonlijke aansprakelijkheid, maar ook voor uw budgetbewaking, BTW-aangifte, verantwoording van subsidie en aan een accountant.

Boekhouding heeft altijd te maken met details, waarbij continuïteit en alert- en zorgvuldigheid van wezenlijk belangrijk zijn. Door dit grote takenpakket kost hierdoor het penningmeesterschap van een vereniging stiekem vaak erg veel tijd. Bovendien is het een taak die door mensen als vrijwilliger meestal naast hun dagelijkse activiteiten verricht wordt.

Hoe is de financiële administratie bij u geregeld? Hoe zorgt u voor een backup van gegevens die u 7 of 10 jaar moet bewaren? Hoe houdt u de kennis omtrent de wisselende regelgeving in stand? En niet onbelangrijk, wat als de penningmeester vertrekt? Komt de continuïteit van uw vereniging dan niet in gevaar? Vragen die elke vereniging zich zou moeten stellen.

Ondersteuning
Uiteraard kunt u voor ondersteuning een beroep doen op Sportservice Ede, door contact op te nemen met een combinatiefunctionaris uit uw regio. Ook kunt u contact opnemen met Joost Gerrits, teamleider Verenigingsadvies en Projecten, via verenigingsadvies@sportservice-ede.nl of 0318-692506. Hieronder een aantal documenten die u kunnen helpen op het gebied van financiële administratie binnen uw vereniging.

Sportvereniging en financiën (een uitgave van NOC*NSF)

Handboek penningmeesterschap (een uitgave van BDO)