HEEFT U EEN VRAAG?

Wellicht staat op deze site
het antwoord

klik hier voor meer info

ACCOMMODATIE HUREN?

Reserveer direct
via deze site!

klik hier voor meer info

JIJ BEWEEGT TOCH OOK?

Het hele jaar door
heel veel activiteiten?

klik hier voor een overzicht

 

Sociale media

Fenomenen als Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn kunnen een vereniging veel bieden. Denk aan communicatie en interactie met leden en sponsors en aan werving van nieuwe sporters.

Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites. Met andere woorden, social media staat voor 'Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'. Social media  kunnen sportverenigingen helpen met het werven van vrijwilligers, het versterken van het sponsornetwerk en het reduceren van communicatiekosten. Maar het belangrijkste is dat social media het bereik en de clubbinding vergroten.

Verantwoordelijkheid
Het is belangrijk om iemand verantwoordelijk te maken voor sociale media. Het is handig om iemand met enige affectie op die plek te zetten, echter hoeft diegene niet altijd te weten hoe er vanuit de vereniging gecommuniceerd dient te worden. Zorg dus dat er een team wordt gevormd met enerzijds mensen die ‘handig’ zijn met social media en anderzijds weten hoe er vanuit de vereniging gecommuniceerd moet worden, óf zoek een persoon die beide kan. Het is hiervoor dus wel handig als het bestuur een richtlijn uitspreekt wat en hoe er gecommuniceerd dient te worden.

Bekendheid
Het aanwezig zijn op social media platforms is één ding, gevonden worden door (de juiste) mensen is heel iets anders. Zorg dat de mensen die je wilt bereiken weten dat de vereniging actief is op de diverse social media. Voor de leden van de sportclub is dit natuurlijk eenvoudig: een e-mailing naar alle leden of een berichtje in het verenigingsblad doen al gauw wonderen. De niet-leden (die wellicht ooit nog lid gaan worden?) zijn moeilijker te bereiken, maar het is niet onmogelijk: Zorg dat je actief bent op de diverse platforms. Plaats regelmatig berichten op twitter en discuseer mee op de verschillende groepen. Zodoende kan je een sneeuwbaleffect teweeg brengen, waardoor steeds meer mensen van jullie digitale bestaan afweten.

Bijhouden
Een belangrijk punt dat niet alleen voor sportclubs geldt, maar voor iedereen die succesvol wil zijn binnen de social media: houd je accounts bij. Zorg dat je regelmatig nieuwe berichten plaatst, die ook interessant zijn voor de volgers. Wedstrijduitslagen, zaaldiensten, wijzigingen, toernooien zijn ideale berichten om via twitter met je volgers te delen. LinkedIn is ideaal om discussies met (groeps)leden aan te gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen. Zorg dat je niet alleen zelf groepen begint en hierin berichten plaatst, vergeet zeker niet de lokale netwerken. Hierin is vaak een groot gedeelte van je doelgroep actief en dit is dus een ideaal middel om bijvoorbeeld openbare toernooien kenbaar te maken.

Ondersteuning
Uiteraard kunt u voor ondersteuning een beroep doen op Sportservice Ede, door contact op te nemen met een combinatiefunctionaris uit uw regio. Ook kunt u contact opnemen met Joost Gerrits, teamleider Verenigingsadvies en Projecten, via verenigingsadvies@sportservice-ede.nl of 0318-692506.